Unieke affiches in Flora Grafica

De belangstelling voor de tentoonstellingen ‘Flora Grafica’ en ‘Seringen in de kunst’ in het Flower Art Museum is groot, zo blijkt na de opening op 11 maart. In Flora Grafica toont het museum zo’n honderd unieke en historische bloemenaffiches uit de zogenaamde Csizikcollectie én speciaal ontworpen hedendaagse posters. Bovendien speelt het museum tot en met 4 juni enthousiast in op het ‘Jaar van de sering’, dat tot jaarthema is uitgeroepen door Museum Historische Tuin.

Kernelement in de succesvolle formule van het Flower Art Museum is de driemaandelijkse wisseling van exposities. ‘Daardoor is bezoek altijd interessant en verrassend’, weet directeur Constantijn Hoffscholte.

Flora Grafica en Csizikcollectie
De honderd meest aansprekende affiches uit de zogenaamde Csizikcollectie geven een fraai tijdsbeeld en een boeiende impressie hoe bloemen en planten in de vorige eeuw werden gepromoot. Ir. A.P. Csizik, in zijn tijd onder meer een internationaal bekende arrangeur uit Aalsmeer, verzamelde de affiches vanaf 1909 tot 1971. Hij moet hebben ingezien dat deze kunstwerken van historisch belang waren en zijn. Zo geeft Flora Grafica ook een indruk van de verschillende stromingen in de (grafische) kunst. De affiches waren in die tijd belangrijke middelen om bloemen- en plantentoonstellingen en speciale bloemengeefdagen onder de aandacht te brengen.

Tegenwoordig zijn daar veel meer mogelijkheden voor. Juist daarom gaf het museum vier hedendaagse kunstenaars (Jesper Krijgsman, Rob de Heer, Maaike Dias Krijtenburg en Saskia Wagenvoort) de opdracht speciaal voor Flora Grafica eigentijdse affiches te ontwerpen. Dat zijn nu topstukken in de tentoonstelling. Het ontwerpproces is bovendien via QR-codes te bekijken.

Seringen in de kunst
Verschillende installaties van seringenhout van Elize Eveleens zijn trekpleisters als haar interpretatie van het thema ‘Seringen in de kunst’. Er is een indrukwekkende portrettenserie van seringenkwekers van de Aalsmeerse Uiterweg. Verder zijn er foto’s, botanische schilderingen en schilderijen van meerdere kunstenaars en zelfs een seringengedicht. Wekelijks zorgen Aalsmeerse kwekers ervoor dat er altijd seringen zijn te zien… en te ruiken.

Meerwaarde van Flora Grafica
De Csizikcollectie heeft ook opgeleverd dat er heel veel kennis over de affiches, die we nu posters zouden noemen, is verzameld. In het Catazine, een combinatie van catalogus en magazine, zijn de affiches opgenomen en worden achtergronden toegelicht. Er zijn rondleidingen te boeken, deskundigen geven dan nog meer informatie over de collectie.

Het deel van de Csizikcollectie dat ook op de Floriade 2022 werd tentoongesteld is na de expositie vanaf 4 juni ook geheel of gedeeltelijk te huur. ‘Zo kunnen wij en de sector de herinneringen aan deze vorm van promotie actueel houden’, aldus Hoffscholte. Het Flower Art Museum kreeg de Csizikcollectie in 2020 van Bloemenbureau Holland. Het tuinbouwfonds Stimuflori sponsort Flora Grafica.

Het museum, gelegen tegenover de watertoren, is van donderdag t/m zondag te bezoeken tussen 13 en 17 uur.

Installatie ‘Parade’ van Elize Eveleens.

In de tentoonstelling zijn ca. 100 historische affiches te zien uit de Csizik-collectie.