Nieuw experiment: Salon de Grote V

Salon de Grote V is een experiment van het Flower Art Museum en vegan-kok Erik Borgman. Vanaf januari organiseren zij samen maandelijks een maaltijd in het museum. De Grote V staat voor verdiepen, verbinden en vegan, ofwel plantaardig eten en samen genieten van kunst.

Vrijdag 13 januari is de eerste salon met plaats voor maximaal 15 gasten. Deelnemers krijgen een driegangenmaaltijd uit de veganistische keuken van Erik Borgman. Zijn filosofie is dat de wereld veganistisch voedsel nodig heeft. Waarom? Het is beter voor het klimaat, beter voor de gezondheid en beter voor de manier waarop wij met dieren omgaan. Deze tijd vraagt om verandering. Vanuit deze gedachte maakt Erik plantaardige, biologische en vooral lekkere maaltijden.

Erik Borgman is misschien beter bekend als professioneel jongleur. Hij vertoont zijn kunsten al vele jaren over de hele wereld. De laatste jaren is hier een nieuwe passie bijgekomen: vegan koken. Hij verzorgt maaltijden die aan huis worden bezorgd en doet catering voor groepen. Eventplanner Anna-Maria Mantel was dusdanig enthousiast dat zij Erik in contact bracht met het Flower Art Museum, waaruit het idee ontstond voor Salon de Grote V.

Tijdens de maaltijd worden de gangen afgewisseld met verhalen over kunst. U dineert per slot van rekening niet zomaar in een zaaltje, maar in een museum over kunst en natuur! Kunstenaar Bethany de Forest neemt momenteel deel aan de tentoonstelling Human Nature. Zij laat zich door de natuur inspireren bij het bouwen van haar fascinerende diorama’s. Fotograaf Dik Nicolai maakt hedendaagse stillevens. Wat dit inhoudt is te zien in zijn mini-expositie in het museum. Beide kunstenaars gaan tussen de maaltijd door vertellen over hun werk en het verhaal achter hun kunst.

Aanmelden voor deze avond is nu mogelijk. De eerste editie is vrijdag 13 januari 2023. Inloop vanaf 17.30 uur, aanvang 18.00 uur en einde ca. 21 uur. Deelname kost € 39,50 (inclusief museumentree en maaltijd, exclusief drankjes). FAM-vrienden betalen € 37,50. Aanmelden kan via info@flowerartmuseum.nl.

Constantijn Hoffscholte