Ambassadeur van Japan opent nieuwe exposities

Onder grote belangstelling zijn zaterdag 19 januari in het Flower Art Museum de tentoonstellingen ‘Shapes of Nature’ en ‘Colours of Winter’ geopend. De opening werd verricht door de ambassadeur van Japan en zijn vrouw, de heer en mevrouw Inomata, en burgemeester Nobel van Aalsmeer.

‘Shapes of Nature’ bestaat uit grote installaties met Sogetsu Ikebana Art, gecombineerd met schilderijen. Sogetsu is een artistieke stroming binnen de Japanse bloemschikkunst ikebana. Voor deze tentoonstelling werkt het museum samen met de Nederlandse afdeling van deze bijzondere kunstvorm. Dat dit een verrassende tentoonstelling heeft opgeleverd, bleek wel uit de reacties.

Bij de tentoonstelling ‘Colours of Winter’ draait het om de kleuren van het winterseizoen. Dat die niet meer alleen grijs of wit zijn, is onder meer te zien in de adembenemende mantels van ontwerpster Marijke van Welzen, die bij de opening werden gedragen door tien modellen. Ook was er een optreden van violiste Merel Vercammen, die dit jaar als ‘musician in residence’ aan het museum is verbonden.

Beide tentoonstellingen lopen tot en met 7 april.

Constantijn Hoffscholte