Bloemen met een boodschap

Een internationaal gezelschap begaf zich zaterdag 12 maart naar het Flower Art Museum voor de opening van de nieuwe tentoonstelling Wonderland. Het werk van kunstenares Lida Sherafatmand bracht heel wat teweeg.

Wonderland is een overzichtstentoonstelling met zestig schilderijen die Sherafatmand in de laatste tien jaar maakte. Als 3-jarige woonde zij in Iran toen de oorlog met buurland Irak begon en haar woonplaats volledig werd verwoest door bombardementen. Om te ontsnappen aan het geweld tekende Lida een droomwereld met mooie bloemen. Vele jaren later omarmde de kunstenares het beeld uit haar jeugd. Met magische, overweldigende bloemenschilderijen stuurt zij een positieve boodschap de wereld in.

Sherafatmand woont en werkt tegenwoordig in Malta en Macedonië. Voor de opening kwamen de ambassadeurs van beide landen naar het museum, evenals de burgemeester van Aalsmeer. Kunst bleek zo een verbindende factor tussen diverse culturen. Sherafatmand legde vanuit haar eigen achtergrond een link naar de actualiteit, door uit te spreken dat ook nu weer kinderen in angst leven door oorlog. De wereld heeft meer zachtheid nodig, een zachtheid die spreekt uit het werk van de kunstenares.

Bloemsculpturen
Het museum combineerde de kleurrijke schilderijen van Sherafatmand met het opvallende werk van de jonge kunstenares Alisa Lis. Zij maakt reusachtige bloemsculpturen van papier en textiel. Bloemen die zo uit ‘Alice in Wonderland’ lijken te komen en daarmee wonderbaarlijk goed passen bij de schilderijen. Het resultaat is een tentoonstelling die tegelijk vrolijk maakt en ontroert en die een belangrijk verhaal vertelt.

Wonderland is tot en met 22 mei in het Flower Art Museum te zien. Openingstijden: donderdag t/m zondag, 13 – 17 uur. Voor groepen ook op afspraak.

Constantijn Hoffscholte