Blog: Ssst... het museum slaapt

De spots zijn uit, de verwarming staat een graadje lager en in alle zalen heerst een overdonderende stilte. Geen bezoekers, geen gesprekken over kunst, geen verbazing of verwondering, geen koffie met appeltaart, geen inkomsten. Door de tijdelijke lockdown lijkt het Flower Art Museum in een vervroegde winterslaap terecht gekomen. Niets is minder waar.

Zeker, het zijn rare tijden en we vonden het behoorlijk teleurstellend dat we ondanks alle getroffen maatregelen en het toch al lagere bezoekersaantal wéér de deuren moesten sluiten. Helemaal omdat we net twee prachtige nieuwe tentoonstellingen hadden geopend. Gelukkig is deze lockdown ‘slechts’ voor twee weken en mogen we als het goed is aankomende donderdag weer open.

IMG-20201015-WA0022.jpg

Ondertussen zitten wij niet stil. Het museum is dicht, maar daar omheen gebeurt van alles. Soms heel letterlijk, door samen met vrijwilligers het museumterrein netjes te houden. Maar ook op de achtergrond, door plannen te smeden voor volgend jaar. Ik zeg het maar vast: in 2021 gaan we inhalen wat er dit jaar is blijven liggen. We gaan je dingen laten zien, horen en voelen waar je steil van achterover slaat, waar je niet op had gerekend en waar je nooit aan had gedacht.

Zo kijk ik al uit naar eind januari, als we openen met een solotentoonstelling van kunstenares Suus Suiker. Zij schildert florale motieven met gepigmenteerde warme bijenwas; pure poëzie op het doek (kijk maar). Op hetzelfde moment presenteren wij een bijzondere tentoonstelling met kunstenaars van Special Arts Nederland. Zij maken kunst die je op vele manieren raakt.

Flowers & Fashion is het thema van een grote tentoonstelling in het voorjaar. Zonder er iets over te verklappen, beloof ik u een waar spektakelstuk. Later in het jaar volgen tentoonstellingen van de Iraanse-Maltese kunstenares Lida Sherafatmand (voorproefje) en van de Nederlandse fotograaf Dennis A-Tjak. Kunstenaars die de bloem centraal stellen én gebruiken om hun eigen, b(l)oeiende verhaal te vertellen.

We zijn er nog niet. In 2021 gaan we ook veel doen met muziek. Voor 30 of 300 man, dat valt nog te bezien. In ieder geval borduren we voort op de prachtige concerten die wij al hebben gehad. De museumtuin wordt komend jaar verder verfraaid en gaat plaats bieden aan een speciaal kunstproject. Ook zijn er leuke ideeën voor de samenwerking met Art by Nature Magazine en gaan we natuurlijk, zodra het kan en mag, onze ideeën voor workshops en (nieuwe en bestaande) evenementen ten uitvoer brengen.

Eerst maar de volgende persconferentie… en daarna hoop ik u snel weer te zien. Sportscholen, bouwmarkten en tuincentra zijn belangrijk, maar zonder kunst en cultuur is er toch echt niets aan!

Constantijn Hoffscholte
adjunct-directeur Flower Art Museum